National Repository of Grey Literature 8 records found  Search took 0.00 seconds. 
Vibration and Acoustic Emission Reduction of Powertrains using Virtual Engine
Svída, David ; Kovář, Rudolf (referee) ; Dundálek, Radim (referee) ; Kovář, Rudolf (referee) ; Dundálek, Radim (referee) ; Píštěk, Václav (advisor)
Doctoral thesis deals with combustion engine cranktrain vibrations and vibration analysis methods. The work applies new computational models aimed at powertrain vibration decrease. The computational models can be used in the first stages of powertrain development. Temperature dependences of the rubber shear modulus and loss factor characteristic are found by response analysis of the free damped vibrations in the first part of the thesis. Viscoelastic model parameters of two dampers with different rubber hardness are calculated using optimization methods. Temperature distribution inside the rubber part during the harmonic oscillation is calculated with the knowledge of previous values. Computational models together with a user interface are assembled in Matlab/Simulink software tool. Computational model results of the viscoelastic rubber damper are verified by measurements on a prototype diesel engine in the whole operating engine speed range. Torsional vibrations of the crankshaft with torsional damper are measured by POLYTEC laser rotational tools. The temperature distribution on the damper surface is obtained by Infratec VarioCAM thermographic system. Combustion pressures in the cylinder are measured by SMETEC Combi indication tools. Both the temperature distributions and combustion pressures are used for computational purposes. All the measurement procedures are described also in the thesis.
Introduction of loadcase „Creeping“ to a multi-body simulation
Volek, Matěj ; Lošák, Petr (referee) ; Březina, Lukáš (advisor)
Tato diplomová práce je zaměřena na implementaci procesu simulace zatěžovacího zatížení do stávajícího rozhraní používaného pro multi-body simulace hnacího vozidla. „Creeping“ bylo definováno jako řízení vozidla bez nárazu na plynový pedál v nízkých převodech. Bylo rozhodnuto simulovat tento stav zavedením sil Jízdních odporů – Aerodynamická odporová síla Fa, síla Valivého odporu Fr a horizontální část Gravitační síly Fgx. Tyto síly byly modelovány v softwaru SimulationX a byl definován model pro zatížení „Creeping“ – ten byl založen na změně stoupání kopce, což dalo výsledky potřebné pro analýzu chování při stavu „Creeping“. Poté byly vytvořeny soubory v softwaru Matlab potřebné pro běh a následné zpracování simulace, které analyzují výsledky v závislosti na čase nebo průměrném točivém momentu motoru. Potom byla správnost procesu kontrolována ve srovnání s experimentálními daty. Toto srovnání ukázalo, že proces pracuje bez velkých problémů; výsledky vykazovaly podobný trend, byly ale ovlivněny nedostatkem vstupních dat z experimentu.
Five-cylinder diesel engine for commercial vehicles
Švarc, Marek ; Kučera, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor)
The aim of this diploma thesis is the design of the configuration and the method of balancing the crank mechanism with the specified parameters. For a particular configuration, a crankshaft drawing is processed and a strength analysis, considering the crankshaft torsional vibrations is performed in Ansys FEM software. At the end of the thesis, an ideological design of the torsional vibration damper and its effect on the crankshaft stress in the Ansys FEM software is performed.
Four cylinder diesel engine for commercial vehicles
Nikolaychuk, Yaroslav ; Kaplan, Zdeněk (referee) ; Píštěk, Václav (advisor)
The diploma thesis focuses on the design of the crankshaft for a four-cylinder diesel engine for commercial vehicles, the main task of this work are the design configuration of the crankshaft balance inertia forces and torques at the crank mechanism, drawing documentation crankshaft design strength check considering torsional vibration.
Introduction of loadcase „Creeping“ to a multi-body simulation
Volek, Matěj ; Lošák, Petr (referee) ; Březina, Lukáš (advisor)
Tato diplomová práce je zaměřena na implementaci procesu simulace zatěžovacího zatížení do stávajícího rozhraní používaného pro multi-body simulace hnacího vozidla. „Creeping“ bylo definováno jako řízení vozidla bez nárazu na plynový pedál v nízkých převodech. Bylo rozhodnuto simulovat tento stav zavedením sil Jízdních odporů – Aerodynamická odporová síla Fa, síla Valivého odporu Fr a horizontální část Gravitační síly Fgx. Tyto síly byly modelovány v softwaru SimulationX a byl definován model pro zatížení „Creeping“ – ten byl založen na změně stoupání kopce, což dalo výsledky potřebné pro analýzu chování při stavu „Creeping“. Poté byly vytvořeny soubory v softwaru Matlab potřebné pro běh a následné zpracování simulace, které analyzují výsledky v závislosti na čase nebo průměrném točivém momentu motoru. Potom byla správnost procesu kontrolována ve srovnání s experimentálními daty. Toto srovnání ukázalo, že proces pracuje bez velkých problémů; výsledky vykazovaly podobný trend, byly ale ovlivněny nedostatkem vstupních dat z experimentu.
Four cylinder diesel engine for commercial vehicles
Nikolaychuk, Yaroslav ; Kaplan, Zdeněk (referee) ; Píštěk, Václav (advisor)
The diploma thesis focuses on the design of the crankshaft for a four-cylinder diesel engine for commercial vehicles, the main task of this work are the design configuration of the crankshaft balance inertia forces and torques at the crank mechanism, drawing documentation crankshaft design strength check considering torsional vibration.
Five-cylinder diesel engine for commercial vehicles
Švarc, Marek ; Kučera, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor)
The aim of this diploma thesis is the design of the configuration and the method of balancing the crank mechanism with the specified parameters. For a particular configuration, a crankshaft drawing is processed and a strength analysis, considering the crankshaft torsional vibrations is performed in Ansys FEM software. At the end of the thesis, an ideological design of the torsional vibration damper and its effect on the crankshaft stress in the Ansys FEM software is performed.
Vibration and Acoustic Emission Reduction of Powertrains using Virtual Engine
Svída, David ; Kovář, Rudolf (referee) ; Dundálek, Radim (referee) ; Kovář, Rudolf (referee) ; Dundálek, Radim (referee) ; Píštěk, Václav (advisor)
Doctoral thesis deals with combustion engine cranktrain vibrations and vibration analysis methods. The work applies new computational models aimed at powertrain vibration decrease. The computational models can be used in the first stages of powertrain development. Temperature dependences of the rubber shear modulus and loss factor characteristic are found by response analysis of the free damped vibrations in the first part of the thesis. Viscoelastic model parameters of two dampers with different rubber hardness are calculated using optimization methods. Temperature distribution inside the rubber part during the harmonic oscillation is calculated with the knowledge of previous values. Computational models together with a user interface are assembled in Matlab/Simulink software tool. Computational model results of the viscoelastic rubber damper are verified by measurements on a prototype diesel engine in the whole operating engine speed range. Torsional vibrations of the crankshaft with torsional damper are measured by POLYTEC laser rotational tools. The temperature distribution on the damper surface is obtained by Infratec VarioCAM thermographic system. Combustion pressures in the cylinder are measured by SMETEC Combi indication tools. Both the temperature distributions and combustion pressures are used for computational purposes. All the measurement procedures are described also in the thesis.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.